Валентина |
Василь Ємець — творець першої української капели бандуристів, співак, бандурист, письменник
(1890—1982)
У серпневі дні 1890 року недалеко від Охтирки, старовинного полкового міста Слобідського козацтва, у с. Шарівці Богодухівського
Сім’я була талановитою. Мати, дочка Шарівського писаря, мала добрий голос, любила рідні українські пісні, пошану до яких назавжди успадкував малий Василько. Здібний до технічних справ батько від звичайного робітника гуральні самотужки вивершився на інженерську посаду, кохався у садівництві, квітникарстві, любив музику, трохи грав на скрипці. До революції 1905 року зумів сам зробити фонограф і записував спів своїх дітей — Василя, Зіни і Федора та ще різних кобзарів, які часто навідувалися до їхньої хати. Малий Василько мав мандоліну, балалайку, гітару та мріяв про кобзу, отож без відома батька на власно зароблені гроші він купує бандуру. З тієї хвилини вже жодний сліпий кобзар не минає хати, де жив молодий гімназист Василь Ємець. У 1911 році в Охтирській гімназії Василько розпочав свою творчу кар’єру піснею на слова Т. Шевченка «Розрита могила», за що мав великі неприємності.
Після закінчення гімназії Василь навчається в Харківському університеті на
Як згадує Василь Ємець, гетьман Павло Скоропадський був прихильником кобзарства. Про це свідчить той факт, що музичний відділ Головного управління мистецтва й культури (автономна частина Міністерства народної освіти) наказав Василю Ємцю написати законопроект із кошторисом на такі справи:
1. Утримання Капели кобзарів.
2. Відкриття при ній школи гри на бандурі.
3. Заснування притулку для старих та немічних сліпих кобзарів.
4. Заснування майстерні, де вироблялися б кобзи, ліри (релі) та інші українські народні музичні інструменти.
5. Заснування кобзарського музею.
За словами Василя Ємця, у 1918 році Україна вже мала велику кількість українських середніх шкіл, два повні і два неповні державні університети, Українську державну академію наук, були удержавлені Український драматичний театр, Український народний театр М. Садовського, Український національний хор (пізніше — Державна капела), Симфонічний оркестр, а Київська міська опера була на шляху до переформування на Державну національну оперу, до якої гетьман стягав наших найславніших співаків з імператорських театрів Москви і Петербурга. Того ж року почала створюватись Українська державна військова академія, відроджувалось Українське козацтво. Україну поділили на вісім козацьких кошів, створили кошові ради й призначили кошових, які складалися з цвіту українського фахового освіченого полковництва та генералітету. У кобзарях гетьман П. Скоропадський убачав носіїв
Був Василь Ємець і
Працює Ємець і пером. Його першу статтю «Відродження бандури» було надруковано в тижневику «Сніп» у 1912 році, який видавав у Харкові відомий український патріот і самостійник М. Міхновський. Не переставав він писати про кобзарство і в еміграції, куди потрапив після повалення Гетьманщини. У 1922 році в Берліні вийшли друком у гетьманському видавництві «Українське слово» його стаття «Наша держава» та книжечка «Кобза та кобзарі». Цікаві й оригінальні його думки про народну пісенну творчість українців. Аналізуючи народні пісні, зокрема думи, він писав, що «там можна відшукати грецькі,
Тільки до
Василь Ємець як бандурист талановито й професійно об’єднав способи гри слобідської, чернігівської та полтавської, які існували в Україні, з доданням власних збагачень. Це ще одна грань його великого таланту. Сказати, що в його руках бандура грає — замало. Як пише газета «Український голос», «вона говорить майже людською мовою, … як химерний Шевченків бандурист Перебендя, бандура Ємця так само химерно вміє переходити з плачу на сміх, а зі сміху на плач» (Вінніпег, 1930 р.). Воістину риса, що становить особливі виміри українського буття.
Перебуваючи в Празі на початку двадцятих років, Василь Ємець створює другу капелу бандуристів, тим часом студіює у Празькій консерваторії, пізніше вчиться в одній з берлінських консерваторій. Диригентуру проходить у музичного теоретика і помічника всесвітньо відомого диригента О. Кошиця — професорки Платоніди
Виступав він у багатьох країнах Європи, його пісні у супроводі бандури захоплено слухали чехи, словаки, німці, бельгійці, литовці, вірмени, грузини, азербайджанці, донські козаки, поляки тощо. Мав великий успіх у конкурсі музикантів та співаків у Парижі (1934), але найцікавішим виступом Василя Ємця, мабуть, треба вважати його гру перед музичною елітою Парижа. Це був виступ для французьких артистів, співаків і музикантів. У паризькому аристократичному салоні до Ємцевої бандури дуже пасував елегантний фрак. То був великий успіх, а Україні — заслужена слава.
На урочистостях до
Після одинадцяти місяців виступів перед українцями Канади великий маестро переїздить у Міннеаполіс (Америка). У свої 48 років тут, у Міннеаполісі, Василь Ємець зустрів свою найдорожчу сердечну половинку, панну Марію
Серед американців своєю бандурою на той час уже професор Ємець викликав просто сенсацію. В його кобзарському репертуарі, поряд з народною, звучала музика видатних композиторів світу: «Арабський танець» «З різдвяної сюїти» Чайковського; «Largo» з «Четвертої симфонії» Дворжака; «Друга угорська рапсодія» Ліста; «Місячна соната» (Adagio) Бетховена, чим підняв авторитет української бандури до ще небувалої в її віковій історії висоти. Музикознавець Михайло Качмар захоплено відмічав: «Українці повинні радіти, що наша нація — без держави та ще видає
Минають роки. Василь Ємець гідно несе свій кобзарський хрест і входить в історію нашої національної кобзарської музики не тільки як її найкращий інтерпретатор, віртуоз і акомпаніатор, а й як здібний майстер удосконалення самої бандури. Він довершив свою давню мрію — «зробити наш національний інструмент приступним для грання класичної музики». Довгих вісім років Ємець експериментував над бандурами. Те, чого не змогли досягти найкращі майстри музичних інструментів Голлівуда та
16 грудня 1961 року в
Цього ж року у Торонто вийшла ювілейна книга «Василь Ємець», що складалася з двох частин. Перша з них освітила творчий шлях маестро з 1911 по 1961 рік, вміщаючи величезну кількість вельми цікавих світлин. На одній з них бачимо Василя з матір’ю, які сиділи за круглим столом, накритим ошатною скатертиною, а за ними на стіні — великий портрет Тараса Шевченка під святковим вишитим рушником. Є тут і рідкісні знімки визначних людей тієї епохи: диригента О. Кошиця, гетьмана П. Скоропадського, його дітей Єлисавети та Данила тощо.
Ось як писав один із авторів М. Калинівський: «Усе найкраще, що створила душа Українського Народу за своє існування, — пісню і думу, він проніс через континенти наче смолоскип чи бойовий прапор, спонукуючи найгоноровіші, найвибагливіші, найвитонченіші у своїх музичних смаках західні центри уклонятися українському народному генієві. Хвилюючи до сліз, він викликав у чужинців найбільше признання, подив і захоплення як українським духом, так і самою інтерпретацією кобзарської музики. Найвизначніші захоплені музикологи і музичні критики поставили професора В. Ємця в лави найбільших музикантів світу».
Дізнаємося також, що репертуар маестро вміщував близько 200 творів, деякі з них мали назви, які говорять самі за себе: «Чого плачеш, Україно?», «Про Залізняка», «Козак Шарівка» (кобзарський козачок на честь свого села, де народився), «Ой літає орел сизий». (сл. Т. Шевченка), «Сніговій» (артистична імпровізація завірюхи, що дає малюнок сніговію з усіма своїми звуками і виттям вітру).
Друга частина книги вміщує роздуми Маестро про
Довгим, цікавим і насиченим було життя професора В. Ємця — досить інтелігентної й освіченої людини. Він дивував світ своєю майстерністю гри на бандурі, його голосом співала Україна на найкращих столичних сценах світу. Мріяв ще виступити на центральній сцені України — в Оперному театрі у Києві, вірив, що воскресне наша держава, що «Минуть літа… Забудуться страшні часи кривавої боротьби. По цілій Україні лунатиме радісний спів великого щасливого народу… А коли часом до того співу болісно приємним дисонансом озвуться сумні акорди кобзи та почується
Василь Ємець повертається до нас через газетні статті, радіопередачі, спогади. І ми вклоняємось йому і дякуємо за те, що своїм духовним життям зумів гідно вплести пісенну Квітку України в золотий вінок світової культури.