Федір Андерс

XX ст.Росія, Україна, НімеччинаНаукаВинахідник

Андерс Федір Фердинандович (02.06.1868, м. Київ — 31.05.1926, там само) — інженер-конструктор, пілот. Творець першого вітчизняного дирижабля, один із фундаторів пасажирського сполучення на літальних апаратах.

Народився у сім’ї робітника заводу «Арсенал». Навчався в реальному й землемірному училищах. Вищу освіту здобув уже у п’ятдесятирічному віці, закінчивши заочно Київський політехнічний інститут.

З юнацьких літ вивчав конструкції літальних апаратів. У 1910 р. видав брошуру «Як самому збудувати аероплан». Однак головною його пристрастю були дирижаблі. Ф. Андерс будував літальні апарати власним коштом. Майстер на всі руки, він виконував найрізноманітніші слюсарні роботи і зароблені гроші витрачав на деталі. Коли ж і цього не вистачило, продав частину свого майна.

У серпні 1911 р. Ф. Андерс разом з екіпажем у складі трьох осіб брав участь у маневрах Київського військового округу. То був перший політ дирижабля, створеного в Україні. Взимку 1912 р. модернізував свою модель літального апарата, назвавши його «Київ». Ф. Андерс здійснив на ньому понад 150 польотів, перевіз близько 200 пасажирів. У вересні 1912 р. внаслідок пожежі «Київ» було повністю зруйновано. У цей час Ф. Андерс розробляв проект гідродирижабля, який назвав «Київ-2».

Наприкінці 1912 р. він виїхав до Німеччини, де працював на відомій дирижаблебудівній верфі графа Ф. Цеппеліна. Через рік, повернувшись до Києва, сконструював механізм, що надавав змогу дирижаблю тривалий час працювати на одному і тому ж водні, не випускаючи його. Однак цей проект, як і попередній, через брак коштів не було реалізовано.

У 1921 р. на замовлення радянського уряду Ф. Андерс розробив модель дирижабля жорсткої конструкції зі змінюваним об’ємом, що викликало значний інтерес у спеціалістів. Успішним визнали його проект організації лінії повітряного сполучення Москва — Ташкент.

Зазнав невдачі конструктор тоді, коли спробував знайти кошти для реалізації своїх планів. Неприбутковими виявилися організовані ним акціонерне товариство для будування літальних апаратів, а також виробництво замків «із секретом», хоча на кожному з них, як марку, було вигравіювано дирижабль — мету всього життя талановитого конструктора.

Через брак фінансування більшість проектів, створених Ф. Андерсом, не мали практичного втілення. Однак можна з упевненістю стверджувати, що він — творець перших вітчизняних дирижаблів цивільного призначення — залишив помітний слід в історії повітроплавання.

Був членом Київського товариства повітроплавання (діяло в 1909—1917) та Авіаційного науково-технічного товариства при Київському політехнічному інституті (з 1923).

ПОСИЛАННЯ:

НАРОДЖЕНІ УКРАЇНОЮ. Меморіальний альманах. У 2-х т. — К.:ЄВРОІМІДЖ, 2002. — Т.1. — С. 70—71.

Відео фільм «Українці в авіації та космонавтиці».