Представник давнього роду українського духовенства. Дід, батько і брати Петра Лебединцева були священиками.
Навчався у Богуславській та Київській духовних семінаріях, а пізніше — у Київській духовній академії, по закінченні якої у 1843 р. призначений учителем словесності Орловської духовної семінарії (Росія). Отримавши звання магістра богослов’я, він обійняв посаду професора і виконував обов’язки помічника інспектора та секретаря семінарського правління. «Родом з Малоросії, з юних літ українофіл за переконанням», — згадував про нього професор, доктор церковної історії Федір Титов.
У 1851 р. Петро Лебединцев був рукоположений на священика Преображенської церкви в м. Біла Церква і одночасно призначений законовчителем місцевої гімназії. Як писав у журналі «Киевская старина» літературознавець, етнограф, громадський і освітній діяч Володимир Науменко, «П. Г. Лебединцев ще в ті роки, коли не розкрилася в періодиці його наукова діяльність у царині рідної історії, поринув у цю галузь родиннознавства і готував себе до майбутньої праці на цій ниві». А згодом з благословіння київського митрополита Ісидора і завдяки підтримці графа Владислава Браницького Петро Лебединцев облаштував у містечку кілька громадських (недільних) шкіл.
У 1860 р. П. Г. Лебединцева перевели священиком до Подільського Успенського собору і законовчителем до Другої чоловічої гімназії у м. Київ. Відтоді триває його безперервне тридцятишестирічне київське служіння: у 1862 р. він — настоятель
7 травня 1861 р. відправив церковну службу Божу за упокій душі Тараса Шевченка.
Петро Гаврилович обіймав ще низку офіційних і громадських посад: з 1861 р. він — куратор церковнопарафіяльних шкіл Києва, редактор «Київських єпархіальних відомостей», очолив благочиння
Важливим досягненням Петра Лебединцева стали
Брат Петра Гавриловича Феофан Лебединцев — засновник і перший редактор славнозвісного українознавчого журналу «Київська старовина». Редагування цього часопису стало для Петра Лебединцева найпліднішим періодом його видавничої діяльності. Він вмістив у журналі чимало своїх наукових публікацій, які є свідченням різнобічних захоплень ученого і дотепер становлять інтерес для дослідників української церкви.
Як справедливо зазначав В. Біднов, російські урядові та культурні впливи в XIX ст. були настільки сильними, що церква стала знаряддям омосковлення українського народу. І все ж попри шалений тиск державницьких інституцій, «незважаючи на постійну і системну русифікацію православної Церкви на Україні», П. Г. Лебединцев доклав зусилля, щоб зберегти український елемент у богослужінні.
Підтвердженням наукових досягнень Петра Гавриловича, його авторитету в наукових колах є обрання вченого почесним членом Історичного товариства
ПОСИЛАННЯ: Денисенко В. З давнього священницького роду// Український Інститут національної памяті. — Історичний календар 2009. Випуск чотирнадцятий. — С. 26; Гордиевский И. Памяти кафедрального протоиерея Петра Гавриловича Лебединского // Киевские епархиальные ведомости. — 1897. — № 5. — С. 257; Див.: Труды Киевской духовной академии. — 1897. — № 1; Науменко В. Петр Гаврилович Лебединцев // Киевская старина. — 1897, февраль. — Т. 56. — С. 333; Див.: Українська література. — 1943. — № 8—9. — С. 108—109; Біднов В. Українська церква // Українська культура. — К.: Либідь, 1993. — С. 210.