Бокшай Йосип Йосипович (02. 10. 1891, с. Кабола-Поляна Тисодолинянського пов. Марамороського окр., нині смт Кобилецька Поляна Рахівського р-ну Закарпатської обл. — 19. 10.1975, м. Ужгород) — народний художник СРСР і України, член-кореспондент Академії мистецтв СРСР, один з ініціаторів створення Товариства діячів образотворчого мистецтва на Підкарпатській Русі, фундатор Ужгородської художньої школи.
- Народився Йосип Йосипович Бокшай у с.
Кобилецька Поляна на Закарпатті. Перші
юнацькі спроби майбутнього майстра
були помічені й підтримані вчителем
Мукачівської гімназії Т. Кальмаром і
другом батька, художником І. Рошковичем.
У 1910—14 рр. Йосип Бокшай навчався в
Будапештській академії образотворчих
мистецтв, у Імре Ревеса (Чебрая).
Повернувшись 1918 р. в Україну, жив в
Ужгороді і працював учителем гімназії.
Виставлятися почав з 1919 р. Перша
персональна виставка, яка всебічно
репрезентувала художника, була
організована 1926 р. у Празі, а потім
продемонстрована в Ужгороді.
-
У творах Й. Бокшая оспівується краса
рідного йому Закарпаття, в краєвидах
якого він уміє побачити і передати
епічну велич, яскраву багатобарвність
природи та органічне буття людини в
ній. Його твори захоплюють віртуозністю
та енергією авторської манери, вишуканими
нюансами поетичного переживання,
безпосередністю бачення і водночас
злагодженістю композиційної побудови.
Митець тонко відчував багатобарвний
колорит Закарпаття, де поруч живуть
українці й угорці, румуни й цигани,
росіяни і євреї. Самобутність його
творчості полягає в умінні синтезувати
культурні впливи всього розмаїття
національних традицій, звичаїв, обрядів,
використати багату палітру життя
закарпатців. Ця здатність художника
сприймати впливи різних культур —
характерна риса української еліти, яку
видатний учений і громадський діяч Д.
Антонович визначив як «передумову
культурного розвою і поступу кожного
народу».
-
Художник працював у різних жанрах,
матеріалах і техніках: створив розписи
митрополичих палат і плафона кафедрального
собору в Ужгороді, писав портрети,
картини, ілюстрував книги.
-
Йосип Бокшай викладав в Ужгородському
училищі ужиткового мистецтва і
Львівському інституті ужиткового та
декоративного мистецтва. Серед його
учнів такі непересічні художники, як
А. Коцка, А. Кашшай, В. Габда, 3. Шолтес,
та син — Йосип Бокшай-молодший, що
працює в монументальному живопису.
Вимоги, які ставив Й. Бокшай-старший до
своїх учнів, він сформулював так: «Щоби
створити справжнє полотно, художник
має бути, по-перше, майстром, по-друге
— громадянином». Цим вимогам Йосип
Бокшай передусім відповідав сам.
У 1910—1914 рр. навчався в Будапештській академії образотворчих мистецтв у Імре Ревеса (Чебрая). Повернувшись 1918 р. в Україну, жив в Ужгороді, працював учителем гімназії. Виставлятися почав з 1919 р. Перша персональна виставка, яка всебічно репрезентувала художника, була організована 1926 р. у Празі, а потім продемонстрована в Ужгороді.
У творах Й. Бокшая оспівується краса рідного йому Закарпаття, в краєвидах якого він умів побачити й передати епічну велич, яскраву багатобарвність природи та органічне буття людини в ній. Його твори захоплюють віртуозністю та енергією авторської манери, вишуканими нюансами поетичного переживання, безпосередністю бачення і водночас злагодженістю композиційної побудови. Митець тонко відчував багатобарвний колорит Закарпаття, де поруч живуть українці й угорці, румуни й цигани, росіяни і євреї. Самобутність його творчості полягає в умінні синтезувати культурні впливи всього розмаїття національних традицій, звичаїв, обрядів, використати багату палітру життя закарпатців. Ця здатність художника сприймати впливи різних культур — характерна риса української еліти, яку видатний учений і громадський діяч Д. Антонович визначив як «передумову культурного розвою і поступу кожного народу».
Художник працював у різних жанрах, матеріалах і техніках: створив розписи митрополичих палат і плафона кафедрального собору в Ужгороді, писав портрети, картини, ілюстрував книги.
Йосип Бокшай викладав в Ужгородському училищі прикладного мистецтва і Львівському інституті прикладного та декоративного мистецтва. Серед його учнів — такі непересічні художники, як А. Коцка, А. Кашшай, В. Габда, 3. Шолтес, та син — Йосип Бокшай-молодший, що працює в монументальному живописі. Вимоги, які ставив Й. Бокшай-старший до своїх учнів, він сформулював так: «Щоби створити справжнє полотно, художник має бути, по-перше, майстром, по-друге — громадянином». Цим вимогам Йосип Бокшай передусім намагався відповідати сам.